CommunicatieTalent 2020

Patrick Regan

Senior communicatieadviseur - Koninklijke Landmacht


“Met Landmacht FM, het podcastnetwerk dat ik in juni 2019 oprichtte, bereikt de Koninklijke Landmacht met een innovatief middel een heel nieuw publiek met verdiepende content.”

In juni 2019 richtte ik Landmacht FM op, het podcastkanaal van de Koninklijke Landmacht. Als interviewer, geluidsman, editor, producer, promotor en redactiechef ben ik verantwoordelijk voor twee podcasts: ‘Mijn Missie’ en ‘De Landmacht’. In ‘Mijn missie’ interview ik wekelijks burgers, militairen en zoek ik verdiepende verhalen uit onze organisatie. ‘De Landmacht’ gaat ieder seizoen in op een specifiek onderwerp, van de samenwerking met het bedrijfsleven tot de missie in Litouwen.

In de eerst zes maanden, zag Landmacht FM ruim 10.000 downloads en inmiddels passeren we regelmatig de 1.000 downloads per week. Dit doen we bij een doelgroep die voorheen voor de Landmacht moeilijk te bereiken was. Het publiek bestaat voornamelijk uit hoger opgeleiden, beleidsmakers en jonge professionals. Bovendien luisteren zij bijna 70 procent van onze aflevering. Met andere woorden: onze luistertijd voor een aflevering van 30 minuten is gemiddeld ruim 22 minuten. Podcasts nemen dus een unieke plek in onze contentstrategie in.

Ik geloof in de kracht van een sterke contentmix als communicatiemiddel en heb het geluk in een organisatie te werken waar ik de vrijheid krijg te experimenteren. En al is de podcast niets nieuws, in Nederland begint het nu pas écht bij het grote publiek door te dringen. De krijgsmacht liep voorheen vaak achter dit soort ontwikkelingen aan. Nu durf ik te stellen dat de landmacht een serieuze speler in een relatief nieuwe markt is.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door