Communicatieman/vrouw van 2020

Lodewijk van Noort

Senior communicatieadviseur / Campagneleider - Taalunie & Ministerie BZK via Gemeente Den Haag


Direct Duidelijk: Hoe je door écht te luisteren, begrijpelijke overheidscommunicatie sexy maakt. Er zijn geen moeilijk bereikbare doelgroepen. We zijn een moeilijk bereikbare overheid.”

Met dit omdenken voerde ik op lokaal en landelijk niveau campagne over Direct Duidelijke overheidscommunicatie. Voor mijn landelijke opdrachtgevers (De Taalunie en het ministerie BZK) was het doel helder: Overheidsorganisaties moeten het belang van heldere communicatie inzien en ernaar handelen.

Al jaren ligt mijn hart bij dit onderwerp. Diep geraakt door persoonlijke verhalen van mensen die moeite hebben met taal, werd het mijn persoonlijke missie. Door goed te luisteren en hun bijzondere verhalen te delen, wist ik overheidsorganisaties te raken. Maar dat was niet genoeg. Ik ben ook goed gaan luisteren naar de mensen in de organisaties zelf: Wat is er op alle niveaus nodig en waarom lukt het op de ene plek wel en op de andere (nog) niet? Dat luisteren naar alle stakeholders werd dé basis van de -alvast sorry voor het woord- agile campagne.

De campagne Direct Duidelijk voorziet in ieders behoefte: Starters brengen we inspiratie en de juiste hulp(middelen). Organisaties die al verder zijn geven we een prachtig podium. We zorgden voor verbindingen in netwerken waarmee we een enorm sneeuwbaleffect in gang konden zetten. Het aantal deelnemende organisaties en hun resultaten groeien nog steeds.

Ik ben ongelofelijk trots dat ik nu meeding naar de titel Communicatieman 2020. Dat het gezien is, dat echt luisteren en agile werken zo ongelofelijk belangrijk is in ons vak én dat het thema ‘helder communiceren’ heel erg sexy is. Ook al wist ik dat al lang.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door