Communicatieman/vrouw van 2020

Kirsten Verdel

Initiatiefnemer en campaigner XS4ALL Moet Blijven, RvA-lid Freedom en senior adviseur - Dröge & van Drimmelen


In een moderne variant van David en Goliath organiseerde actiecomité XS4ALL Moet Blijven consumentenkracht, waardoor de waarden van XS4ALL gered konden worden door de vrijheid (‘Freedom’) op te zoeken.

Op 10 januari 2019 kondigde KPN aan XS4ALL op te willen heffen. Onbegrijpelijk, omdat XS4ALL een van de sterkste merken in Nederland was, dat al 26 jaar lang veel winst maakte en jaar na jaar tot beste provider werd uitgeroepen door de Consumentenbond.

Ik startte een petitie om XS4ALL te behouden. Ik vond het zonde om een sterk en innovatief merk weg te gooien. En ik stond pal achter de ideologische waarden van XS4ALL: de strijd voor privacy, veiligheid en digitale burgerrechten die steeds meer onder druk komen te staan.

Ik stond niet alleen. 55.000 sympathisanten tekenden de petitie en (oud-)collega’s, klanten en sympathisanten die wilden helpen meldden zich. Ik nam het initiatief tot actiecomité XS4ALL Moet Blijven. Ik hield me bezig met communicatie, woordvoering en organisatie van het actiecomité en ik beantwoordde meer dan 50.000 e-mails. De toon van onze campagne: positief, constructief, oplossingsgericht en betrokken. We stuurden persberichten, gebruikten social media, stonden met ‘I AM XS4ALL letters’ bij het Rijksmuseum, spraken met de KPN-top, stelden lastige vragen bij de KPN-aandeelhoudersvergadering, schreven opiniestukken; we regelden zelfs investeerders voor een overname. En… we werkten aan een plan B, mocht KPN het besluit doorzetten.

Dat deed KPN. Dus stelde ik voor een crowdfundingcampagne te organiseren, in de hoop voldoende startkapitaal op te halen voor een alternatieve provider. Binnen 3,5 dag haalden we 2,5 miljoen euro op.

Op 11 november startte Freedom Internet. Binnen een week zaten we boven het dubbele van de gehoopte 5.000 founding members. Sindsdien groeit Freedom hard door.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door