Communicatieman/vrouw van 2020

Guido Stein

Director Strategy & Brand - Vattenfall


Heb jij wel eens van Vattenfall gehoord…? Grote kans dat dat een jaar geleden nog niet het geval was. Nuon daarentegen was in Nederland zo bekend als de bijbel.

Samen met mijn team heb ik in 2019 Nuon mogen vervangen door Vattenfall, met als extra uitdaging dat het niet de bedoeling was dat dit de commerciële resultaten zou beïnvloeden. En dat was best lastig, met bijna 2 miljoen klanten die loyaal waren aan Nuon, en verkoopkanalen waarin de betrouwbaarheid van een merk een belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld huis aan huis verkoop. Gezien deze uitdaging kan ik dan ook alleen maar trots zijn op het resultaat. Er zijn namelijk veel onvoorziene zaken voorgevallen tijdens dit traject, maar Vattenfall is inmiddels omarmd door onze klanten en staat commercieel als een huis.

We hebben niet alleen een nieuw merk geïntroduceerd, maar ook onze nieuwe purpose in Nederland gelanceerd, “Fossielvrij Leven in Een Generatie” wat ons gelijk ook midden in het publieke debat heeft gelanceerd, en een verhoging van employee engagement heeft gebracht. Kortom, een jaar met een unieke uitdaging, maar ook met unieke resultaten, op alle relevante communicatievlakken.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door