CommunicatieTalent 2020

Andy Wiemer

Coördinator Woordvoering - ProRail


“Mijn case bewijst dat je als bedrijf niet afhankelijk hoeft te zijn van landelijke en regionale nieuwskanalen, maar dat een eigen nieuwskanaal met open en transparante berichtgeving + een goede (social) strategie en werkwijze minstens zoveel waarde heeft om Nederland op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen binnen jouw domein.”

Bij veel grote bedrijven met maatschappelijke impact zie je het: er is angst om transparant te communiceren. Angst om gezichtsverlies te lijden. Als woordvoerder raak je hierdoor snel verstrengeld in een web van afstemmingsprocessen wat de berichtgeving en snelheid meestal niet ten goede komt. Bij ProRail heb ik met de communicatie rondom onder andere storm Ciara bewezen dat angst om gewoon transparant te zeggen wat er gebeurt niet nodig is. Voorafgaand aan de storm heb ik een journalist van De Volkskrant uitgenodigd bij een intiem besluitvormingsproces om de dienstregeling op het spoor wel of niet aan te passen vanwege de storm. Iets wat vaak tot onbegrip leidt, maar waar door het artikel nu vooral begrip voor was.

Tijdens de storm heb ik van minuut tot minuut via een liveblog op prorail.nl en de socials ieder incident gecommuniceerd om een gedetailleerd beeld te geven van wat er bij een storm precies op het spoor gebeurt. Het heeft Nederland inzicht gegeven in hoe groot de opgave is bij zo’n storm in plaats van dat er onbegrip is over storingen die hierdoor ontstaan. Hierdoor hadden we regie over de berichtgeving en waren we niet afhankelijk van de ‘officiële’ nieuwskanalen. Integendeel, journalisten hielden ons liveblog in de gaten om Nederland nog verder te informeren. Grote bedrijven met maatschappelijke impact zouden hun eigen kanalen meer moeten gebruiken om hun nieuws transparant te delen. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit – met veel vertrouwen van de directie van ProRail – continu mag bewijzen.

Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door