Criteria


De kandidaten voor de twee verkiezingen worden door de selectiecommissie en de jury getoetst aan de hand van vier criteria.

Criteria Communicatieman/vrouw van het Jaar

  1. Inspirerend: een aansprekend voorbeeld, brengt beweging, zet nieuwe standaard, wordt gedeeld met vakgenoten, is een voorbeeld voor anderen, zet het vak in beweging, vindt navolging, trekt  (vak)media-aandacht etc.
  2. Innovatief: het gaat om een vernieuwende activiteit, een bijzondere oplossing, een moment-in-time, een opmerkelijk proces, een andere denkwijze/aanpak, inzet bijzondere en nieuwe middelen, een nieuwe methode etc.
  3. Impact: er is duidelijk resultaat, het is effectief, het is  meetbaar (betekenisvol, accountable, aantoonbaar effectieve bijdrage aan succes van de organisatie, bekendheid bij stakeholders en  doelgroepen etc.).
  4. Individuele bijdrage: natuurlijk vindt bovenstaande in organisaties /projecten vaak in teamverband plaats, maar het moet wel aantoonbaar zijn wat de individuele bijdrage is, en dat kan zijn inhoudelijk, procesmatig, managerial of anders.

 

Criteria CommunicatieTalent van het Jaar

  1. Inspirerend: weet teamleden en mensen in de organisatie te betrekken in de communicatiestrategie/aanpak. Kan collega’s en teamleden motiveren om het beste uit zichzelf te halen in hun communicatie.
  2. Innovatief: kan nieuwe ontwikkelingen in het vak introduceren op de werkvloer, heeft ook een beeld van welke trend of techniek er in de nabije toekomst bepalend wordt voor/in de communicatie. Heeft eigen nieuwe ideeën, technieken of theorieën ontwikkeld en toegepast in de communicatie.
  3. Impact: heeft ervoor gezorgd dat er meetbare resultaten zijn behaald met de communicatie. Weet een leidende rol binnen de organisatie te nemen, voorop te lopen en weet mensen te overtuigen.
  4. Individuele bijdrage: heeft verschil kunnen maken in de strategie of uitvoering, natuurlijk met een team maar heeft daarin een duidelijke onderscheidende/eigen bijdrage geleverd. Laat ook wat achter voor het vak, is zichtbaar (online/offline), heeft een duidelijke eigen mening/visie op communicatie.