Fasterclass Reint Jan Renes – Waarom onzin werkt


1 June 2017 13:20 - 15:50

Bookmark and Share

Reint Jan Renes

We leven in de hoogtijdagen van nepnieuws, alternatieve feiten en afgesloten informatiebubbels. De oprichters van Green Happiness die via absurde metaforen (‘menstruatie van de kip’) het eten van een ei verdacht maken. Geert Wilders die in campagnetijd Alexander Pechtolds hoofd tussen extremisten fotoshopt. Facebook die een virtuele bubbel creëert waar we lekker in onze eigen meningen blijven hangen. Twijfelachtige communicatiestrategieën die opvallend effectief zijn in het beïnvloeden van de publieke opinie en het versterken van individuele opvattingen. Om met communicatie impact te realiseren lijkt alles geoorloofd. Pogingen om onwaarheden te weerleggen of bubbels te doorbreken blijken pijnlijk ineffectief. Sterker nog, bij een laag vertrouwen leidt dit vaak tot een ‘backfire effect’: een sterkere overtuiging dat de onzin klopt en een nog grotere behoefte aan informatie die jouw gelijk bevestigt.

Ga op C-DAY met Reint Jan in gesprek: Hoe het komt dat onzin werkt en wat is nodig om waarheden en tegengeluiden weer relevant te maken? Is het mogelijk om misvattingen effectief te corrigeren?